اخبار :: مداحان به اسم نوحه‌سرايي، ترانه خواني نكنند

[ سرويس اجتماعي ] [ کل اخبار ] [ چاپگر ] [ نسخه چاپي ]

مداحان به اسم نوحه‌سرايي، ترانه خواني نكنند

سرويس : اجتماعي
89/09/22-12:29
2010-12-13 12:29:04
آخرين مشاهده : 93/09/18-07:39
: کد خبر

تعداد مشاهده : 667


 

گفت‌وگوي فارس با محسن طاهري /1
مداحان به اسم نوحه‌سرايي، ترانه خواني نكنند

خبرگزاري فارس: محسن طاهري گفت: آن چيزي كه در طول اين سال‌ها بر روي آن تاكيد شده، اين است كه به اسم نوحه‌سرايي، ترانه خواني نكنيم و غرب را در جلسه سيد‌الشهدا (ع) دخيل نكنيم و آهنگ‌هاي مبتذل خداي نكرده در مجالس اهل‌بيت(ع) نفوذ پيدا نكند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»، چند سالي است كه برخي از مداحان هيئت‌هاي مذهبي براي تطبيق خود با شرايط روز دست به نوآوري در فضاي مداحي زده‌اند، اما از آنجايي كه شناخت كافي از فلسفه برگزاري هيئت و مداحي ندارند با ابراز تاسف در مواردي با خواندن سبك‌هايي خارج از قاعده و چهارچوب، شأن مجالس اهل‌بيت (ع) را از بين برده‌اند.
دغدغه‌ بزرگان دين در خصوص كيفيت مداحي مادحان اهل‌بيت (ع) ما را بر آن داشت تا در گفت‌وگويي صميمانه با «حاج محسن طاهري» موارد مطرح شده را مورد بررسي قرار دهيم:


* فارس: فرق هيئت‌هاي سنتي و رويكرد اينگونه هيئت‌ها با شرايطي كه در برخي از هيت‌هاي امروز ايجاده شده است را تبيين كنيد؟
- جواني كه امروز وارد بعضي از جلسات و هيئت‌هاي مذهبي مي‌شود گمانش بر اين مي‌رود كه عزاداري تماما همين است و مداحي فقط همين واژه "حسين " گفتن است.
شايد عزيزاني كه اين نام مقدس را به گونه‌اي نامفهوم بيان مي‌كنند نيت خاصي نداشته باشند، اما فقط قسمت آخر اين واژه را تكرار كردند و ادامه آن تا چند دقيقه نمي‌تواند قالب صحيحي براي عزاداري باشد.
عزاداري سنتي شرايطي داشت، عزيزاني كه به عنوان مداح وارد جلسه مي‌شدند اولا خودشان رعايت يك سري اصول و موازين را مي‌كردند و در كنار اين موارد رعايت ظاهر، پوشش، رفتار و گفتار، را هم مدنظر داشتند.
اجراي برنامه توسط مداحان قديمي، بحث ديگري بود كه متناسب با موازين اخلاقي، رفتاري، اجتماعي و در چارچوب تعريف مداحي قرار داشت.
مداحي يك اصولي داشت، مداح ابتدا با ياد خدا برنامه خود را آغاز مي‌كرد و سپس چند بيتي در رابطه با مسائل اخلاقي مي‌خواند كه اين قسمت از مداحي مورد تاكيد مقام معظم رهبري است و بعد از آن غزل يا قصيده‌اي متناسب با مناسبت آن شب مي‌خواندند.


* فارس: شايد جوانترها به واسطه شور مضاعفشان به دنبال سبك‌هاي تازه‌تر باشند، چگونه بايد به احساسات اين گروه پاسخ داد؟
- اگرچه جوان‌تر‌ها بحث‌هايي داشته و متوقع هستند كه به سبك‌هاي نوين نيز پرداخته شوند، البته ما بايد فرزند زمان خويش باشيم، اين سبك‌ها هم خوب هستند و ما مخالف اين بحث نيستيم كه اين سبك‌ها خوانده نشود، بنده خودم مستمعين عزيزاني هستند كه اينگونه درفشاني مي‌كنند. اما آن چيزي كه مهم است و بايد پايبند به آن باشيم اين است كه از چارچوب و موازين مداحي عدول نكنيم.
آن چيزي كه در طول اين سال‌ها بر روي آن تاكيد شده، اين است كه به اسم نوحه‌سرايي، ترانه خواني نكنيم و غرب را در جلسه سيد‌الشهدا (ع) دخيل نكنيم و آهنگ‌هاي مبتذل در مجالس اهل‌بيت(ع) نفوذ پيدا نكنند.
تمام حرف اينجاست، چرا كه سبك سنتي، سبكي است كه مورد پسند همه است و سبك‌هاي ديگر اگر چند روزي رايج شود بسان موجي است كه وقتي دريا آرام مي‌شود همه دل‌ها دوباره به سبك عزاداري واقعي بر مي‌گردد.

* فارس: در خارج از كشور كه شما مداحي مي‌كنيد آيا ايرادي به سنتي خواندن شما نمي‌گيرند؟
- قطعا شنيده‌ايد كه بنده ساليان سال خارج از كشور مداحي كرده‌ام و ايام محرم آنجا بوده‌ام. همان جاها هم خواهان اينگونه اين سبك‌ها نيستند.
هركجا كه حضور پيدا كرديم، افراد بسيار خوش نفس، خوش ذات، پاي‌ بند و معتقدي در آن مكان حضور داشتند كه نسبت به سبك‌هاي مداحي بسيار حساس بودند.
بنده به ياد دارم؛ يك عزيزي چند سال قبل در مراسم مسجد امام حسين شهر دبي از بنده خواست كه بعد از من مداحي كند، وقتي ميكروفن را گرفت شروع به خواندن همين شورها كرد كه خيلي هم خارج از قاعده نبود، اما بعد از جلسه همه افراد به دفتر نمايندگي‌ مقام معظم رهبري آمدند و معترض بودند كه مجالس طرب انگيز نيامده‌ايم، ما آمده‌ايم عزاداري سيد‌الشهدا؛ اين مهم است و به اين موضوع بايد پرداخته شود كه مردم طالب اين گونه عزاداري هستند.


* فارس: با اين توضيحات آيا قائل هستيد كه هيئت‌هاي مذهبي به شيوه سنتي اداره مي‌شوند؟
- هيئت‌هاي سنتي هنوز همان قالب خود را حفظ كرده‌اند. هيئت‌هاي فاطميون، بني فاطمه، پير عطا، صنف كفاش و لباس فروش بازار، محبان الزهرا (س)، صنف بزاز، دو طفلان مسلم، هيئت‌هاي سنتي هستند كه هنوز قواعد قديم را رعايت كردند كه سبك‌هاي سنتي در آنجا قاعده‌مند شده و هيچ وقت از آن عدول نشده است.
جلساتي هم در ايام محرم برپا مي‌شوند و اگر بعضي از مسايلي را كه گاها در هنگام عزاداري در ايام عزاداري مانند اختلاط مرد و زن و قرار گرفتن منكر جاي معروف و معروف جاي منكر را كنار بگذاريم، قصد آنها هم عزاداري براي سيدالشهدا (ع) است.
بنده زبانم نمي‌گردد كه بخواهم به آنان هم اعتراض كنم، قدر مسلم آنها هم مورد عنايت اهل بيت (ع) هستند اما چقدر خوب است كه ما وقتي كنارمان يك حسينيه يا مسجد بزرگتري است دست به دست هم دهيم و آن چراغ را روشن كنيم، و جايگاهي را كه براي اين منظور تهيه شده آباد كنيم.
اگر امكاناتي را داريم كه مي‌خواهيم در منزل خود جلسه‌اي را برگزار كنيم، اين كار را انجام دهيم، اما اينكه به اجبار راهي را ببنديم و به اسم خيمه سيد‌الشهدا مكاني را درست كنيم به اعتقاد بنده يك جايي شايد وهن باشد، شايد جسارت باشد، شايد ارزش واقعي اينگونه جلسات را پايين بياورد.


* فارس: چرا سبك‌هاي جديد به گونه‌اي فرا گير شده‌اند كه افراد به طرق مختلف از آن آستفاده مي‌كنند؟
- با آمدن ايام عاشورا مشاهده مي‌شود كه صداي چنين مداحي‌هايي در برخي ماشين‌ها بلند است كه به اعتقاد بنده بد نيست اما چه كساني اين كار را انجام مي‌دهند؟
كساني كه در ايام مختلف، آهنگ‌هاي ديگري را گوش مي‌دهند و صداهاي ناهنجار را در فضاي جامعه ايجاد مي‌كنند، در ايام محرم و صفر نيز يك آهنگ مذهبي كه تحت عنوان محرم خوانده شده است، را استفاده مي‌كنند؛ بنابراين اگر بگوييد كه فضاي عمومي تحت تاثير چنين فضايي قرار گرفته، بايد بگوييم كه خير.
ببينيد آنها كه از چنين نواهايي استفاده مي‌كنند و با سر و صداي خياباني موافق هستند، عزيزاني هستند كه در سني قرار دارند كه از فرياد و هياهو خوششان مي‌آ‌يد و گرنه اگر بخواهيم فضاي عمومي جامعه را در نظر بگيريم، طالب عزاداري‌ها سنتي هستند.
اگر شوري هم در مجالس سنتي ما وجود دارد همراه با شعور است و آن شعور حاكي از معرفت، سيد‌الشهدا (ع) است. اگر كسي هم بعضي از شوراها را مورد انتقاد قرار مي‌دهد، شوراهايي است كه خيلي شور شده و در حقيقت از شوري به بي‌نمكي سوق پيدا كرده است و نمك حقيقي واقعيت‌هاي عاشورا را گرفته است.
نوع دوستاني كه وابسته به جلسات مذهبي هستند در ايام محرم و صفر در مجالس سنتي شركت مي‌كنند و ممكن است نوار بعضي از مداحان را نيز استفاده كنند، اما استفاده از نوارهاي كوچه‌ بازاري آن هم با صداي بلند را نمي‌توان پاي بحث سيد‌الشهدا و عزداري گذاشت.
شايد فردي در روزهاي عادي با ظاهري غير معرف و آنچناني بيرون آيد، ولي در ايام عاشورا ظاهر خود را تبديل به لباس عزا مي‌كند و نواري را هم به عنوان عزاداري گوش مي‌كند؛ چنين فردي هم انشاءالله مورد قبول اهل بيت (ع) است، اما بايد به آنها نيز روش صحيح عزاداري ارائه شود.


* فارس: به نظر شما چه فكري بايد براي سبك‌هاي خارج از چهارچوب كرد؟
- اين سبك‌ها موج چند‌ساله‌اي بود كه هم‌اكنون خيلي كمتر شده است، شكر خدا با حضور برخي از مداحان با سابقه در عرصه سبك‌هاي جديد اين مسير به گونه‌اي جهت‌دهي شد كه كسي نتواند به آنها ايراد و اشكالي وارد كند.
خود بنده در محضر مقام معظم رهبري روز ولادت حضرت زهرا (س) سرودي را خواندم؛ آن سرود، سرود خلاف قاعده و خارج از چارچوب نبود، يكي از سبك‌هاي آقاي افتخاري بود، اما مقام معظم رهبري بنده را صدا كردند و فرمودند: "آقا محسن من مي‌خواستم شما را ببينيم و به شما بگوييم كه به بعضي از اين آقايان تذكر دهيد كه برخي از سبك‌ها را نخوانند حالا خود شما چنين سبك‌ها را مي‌خوانيد ".
در واقع چنين سبك‌هايي مورد تأييد مقام معظم رهبري و مراجع هم نيست، اگر ما مقلد هستيم بايد خيلي از مسايل را بر روي اصول و موازين انجام دهيم، اگر واقعا معتقد و متدين هستيم و براي اهل بيت (ع) مداحي مي‌كنيم نبايد كاري كنيم كه زمينه سوءاستفاده ديگران فراهم شود.

   

کلیه حقوق متعلق به سایت میبد جوان می باشد.